‘I’ve got a cake to bake – and I have no clue at all’.
Wie het songfestival heeft gekeken, weet wat ik bedoel met bovenstaande tekst. Stiekem vond ik het best een vrolijk liedje van Letland en best jammer dat het niet door ging. Het bleef zo lekker in je hoofd hangen, zo erg dat ik het een paar dagen later nog na neuriede en dacht: ‘Ik ga een cake bakken’. In tegenstelling tot het liedje weet ik gelukkig wel hoe dat moet. Ik maakte een heerlijke Havermoutcake, een van mijn lievelingsrecepten omdat het wederom een multifunctionele topper is. Havermoutcake is namelijk gezond, het is clean food, maar wel super lekker, je kunt het eten bij het ontbijt, als tussendoortje, als traktatie, bij de koffie of zelfs als dessert en als kers op de cake kun je ook nog eens mee eindeloos variëren. Vandaag laat ik je zien hoe je het maakt.

Boodschappenlijstje voor een grote cake (4 personen of 4 keer ontbijt):

√ 150 gram havermout
√ 2 eetlepels kokosvet
√ 450 ml amandelmelk
√ handvol gedroogde cranberry’s
√ handvol pompoenpitten
√ handvol bosbessen
√ 1 eetlepel lijnzaad
√ 1 ei
√ 2 eetlepels honing
√ kaneel naar smaak

Havermoutcake How To 1

Hoe je het maakt in ongeveer 60 minuten:

1. Verwarm de oven voor op 180 °C.
2. Doe het kokosvet, de amandelmelk en de honing in een kom en mix alles door elkaar. Als het kokosvet te koud is, zal het niet goed mengen met de rest. Dat is geen probleem. Uiteindelijk smelt het toch wel.
3. Voeg de havermout toe en roer alles door.
4. Nu is het tijd voor het ei, de poempoenpitten, de lijnzaad en de kaneel. Voeg het toe en weer even roeren.
5. Je roert wat af tijdens het maken van dit recept, want nu voeg je de cranberry’s toe en roer je ze door je ‘beslag’.
6. Pak nu een bakblik en giet het beslag erin.
7. Leg nu de bosbessen bovenop het mengsel. Ze zakken vanzelf in het beslag, dit keer hoef je niet te roeren.
8. De cake moet ongeveer 45 minuten in de over (afhankelijk van hoe snel je oven is).

Havermoutcake How To 2

Ondertussen vult je keuken zich met de heerlijke geur van versgebakken heerlijkheid. Check tussendoor wel even hoe het met je cake gaat. Eventueel kun je je schaal even schuin houden, als je ziet dat het vet niet goed verdeeld is.

Na 45 minuten haal je de cake uit de oven en kun je hem laten afkoelen of meteen een stukje nemen!

NB je kunt de amandelmelk vervangen door andere plantaardige, of gewone melk.
Het kokosvet kun je vervangen door gewone boter. Ik voeg zelf bosbessen en cranberry’s toe, maar in plaats daarvan kun je variëren met banaan, moerbeien, goji of whatever jij maar lekker vindt. En je kunt eventueel ook nog noten toevoegen. Hoe leuk is het om daar een beetje mee uit te testen?

Bon appetit!

 

