Wil je je haar laten groeien, maar heb je het idee dat het voor geen millimeter opschiet? Of heb je last van dof haar, heb je alle shampoos, conditioners en serums al geprobeerd, maar helpt niets echt? Dan kun je je haar misschien wel mooier eten. Want weet je dat er een aantal voedingsmiddelen zijn, waar je mooier en gezonder haar door kunt krijgen? Ik zet ze voor je op een rij.

Pompoenpitten

Rauwe ongezouten pompoenpitten zijn de perfecte aanvulling op je dagelijkse voeding. Er zit vooral ontzettend veel vitamine E, fosfor, magnesium, ijzer en koper in. Pompoenpitten hebben een antischimmel, antibacteriële en antivirale werking. En ze zijn ook nog eens rijk aan vetzuren die de hoofdhuid voeden en hydrateren. Je kunt pompoenpitten door je havermout gooien bij het ontbijt, maar ze zijn ook heerlijk door salades en op gezonde koekjes.

Bonen en Linzen

‘Ik bid niet voor bruune bonen’, zei Bartje. Nou ik wel hoor, want in bruine bonen en linzen zitten eiwitten die groeibevorderend werken en die de dikte en de lengte van je haar kunnen verbeteren. De ijzer, zink en biotine waar deze peulvruchten ook nog over beschikken, werken preventief om haarschade te voorkomen. Bonen en linzen zijn hartstikke gezond en voedzaam. Je kunt ze eten in soep, een stoofpotje of je kunt wat bonen of linzen aan je salade toevoegen. Op die manier voed je je haar van binnenuit.

Wortels

Wist je dat de wortel uit Iran komt en door Nederlandse boeren zo gekruist werd dat hij in plaats van paars oranje is geworden als eerbetoon aan Willem van Oranje? Nee? Ik ook niet hoor. Ik weet wel dat ogen je zicht kunnen verbeteren doordat ‘ie boordevol vitamine A zit (en ontzettend veel andere vitamines en mineralen). Diezelfde vitamine A helpt ook je haar glanzend te maken. De wortel is ideaal als snack groente, maar ook lekker door salades en door stoofschotels. Als je wilt afvallen, is het trouwens niet handig om de hele dag door wortel te eten. Er zit namelijk ook best wel wat suiker in wortel, vandaar dat ‘ie zo lekker zoet is.

Radijsjes

Radijsjes bevatten veel vezels die helpen andere voedingsstoffen beter te verteren. Ze zijn rijk aan vitamine C, silicium en sulfur, deze mix zorgt voor dikker en sterker haar met meer volume. In radijs zit geen vet en heel weinig calorieën en is dus in tegenstelling tot de wortel een ideale dieet snack groente. Maar als je niet wilt afvallen, zijn ze natuurlijk ook heerlijk als snack, bij de borrel of door een salade.

Lijnzaad

Ook lijnzaad is een belangrijke bron van vezels, maar er zitten ook veel omega-3 vetzuren en vitamine B en E in. De omega-3 vetzuren voeden de haarzakjes en verbetert de elasticiteit, waardoor je haar minder snel zal breken. De vitamine E helpt voorkomen dat je vroegtijdig grijs wordt en zorgt voor een goede hydratatie, dat weer helpt voorkomen dat je roos krijgt. Je krijgt dus niet alleen energie van lijnzaad, het is ook nog een wondermiddeltje voor het haar. Lijnzaad is lekker bij het ontbijt door de havermout of kwark, maar je kunt het ook over een salade sprenkelen.

Rode pepers

Als je scherp eet, kan je gezicht een rode kleur krijgen, dat komt omdat de bloedsomloop verhoogd wordt. Als dat gebeurt, wordt ook nieuwe haargroei gestimuleerd. Vermijd die rode hittegolfjes dus niet als je een weelderige haarbos wenst. Bovendien zitten rode pepers vol met vitamine C en capsicum, zelfs relatief meer dan in sinaasappel zit. Een overschot zorgt voor maagklachten, dus wees ook weer niet al te enthousiast met de sambal. Rode pepers kun je overigens ook gedroogd eten. Als kruid zijn ze heerlijk over een salade of je avondeten dat net wat meer spice kan gebruiken.

Dat waren de 6 voedingsmiddelen. Misschien heb je er wat aan? Of misschien heb je zelf nog tips om mooi en gezond haar te krijgen? Een reactie is altijd welkom!

Photocredits: weheartit.com

Follow my blog with Bloglovin

Advertenties