Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Dat weet iedereen inmiddels. Het zorgt ervoor dat je energieniveau verhoogt, je geheugen wordt er beter door, maar het kan ook invloed hebben op hoe lang je leeft. Shocking!
Studies tonen aan dat door het eten van bepaalde voedingsmiddelen, je het verouderingsproces kunt vertragen. Daar moest ik natuurlijk het fijne van weten. En jij waarschijnlijk ook. In dit artikel kun je dan ook te weten komen welke zes anti-aging voedingsmiddelen je kunt eten bij het ontbijt. Lees maar mee…

1. Bosbessen

bosbesOndanks dat ze klein zijn, bevatten ze behoorlijk wat anti-aging eigenschappen. Klein maar fijn dus. Bosbessen zijn rijk aan polyfenolen, die kanker tegen gaan. Onderzoek toont aan dat een bosbes-rijk dieet je motorische vaardigheden verbetert, maar ook kan helpen bij de bestrijding van ziektes als kanker, hart- en vaatziekten en diabetes.

Een recente studie die werd gepubliceerd in Circulation: Journal van de American Heart Association toonde aan dat vrouwen die veel bosbessen (en aardbeien, het superfood’neefje’) aten  32 procent minder kans op een hartaanval hebben dan vrouwen die maar een keer per maand bosbessen aten of helemaal nooit.

Dus gooi die bosbessen maar door je smoothie. Een kanttekening; melk gaat de werking van polyfenolen weer tegen. Dus een smoothie met koemelk en bosbessen is geen goed idee.

2. Havermout

havermoutAl jaren toont onderzoek aan dat er een sterk verband is tussen havermout en het verlagen van cholesterol. Havermout is rijk aan oplosbare vezels die er voor zorgen dat ‘slechte’ cholesterol wordt afgebroken. Havermout zit ook vol met antioxidanten die helpen tegen celbeschadiging. Ze zouden zelfs kunnen helpen bij het verminderen van rimpels of in ieder geval nieuwe rimpels minder snel laten ontstaan.
Vroeg je je altijd al af waarom je havermout zou moeten eten? Nou daarom dus.

3. Eieren

omeletEieren liggen vaak onder vuur vanwege hun hoge cholesterolgehalte. Maar studies tonen aan dat gezonde mensen die elke een dag een ei eten, eigenlijk geen negatieve gevolgen voor de gezondheid ervaren. Bovendien bevatten eieren alle essentiële B-vitaminen: B1, B2, B3, B5, B6, B12, choline, biotine en foliumzuur. Van choline is aangetoond dat het je geheugen beter in vorm houdt, en de twee eiwitten in eieren; luteïne en zeaxanthine, beschermen tegen verlies van je gezichtsvermogen.

Dus als je minder risico wilt lopen elke keer weer te vergeten waar je bril nou weer lag, is het eten van een ei per dag helemaal geen slecht idee.

4. Groene Thee

groene theeEn wat drink je bij je ontbijt? Juist ja, groene thee. Deze thee is rijk aan een anti-oxidant die EGCG wordt genoemd en die helpt bij het bestrijden van rimpels en het verjongen van huidcellen. Groene thee kan ook beschermen tegen kanker en houdt controle over je bloedsuikerspiegel en voorkomt dus dat je een wegtrekker krijgt na het eten. Sommige onderzoeken tonen aan dat het ook kan helpen tegen darmziektes en het je geheugen beter in tact houdt.

Groene thee bevat echter een kleine hoeveelheid theïne, dus drink er weer niet hele sloten van op een dag want dan zou het kunnen dat je ’s nachts wakker ligt.

 

5. Granaatappelsap

granaatappelAls thee is niet je ding is, probeer dan eens granaatappelsap. Studies tonen aan dat een glas granaatappelsap per dag kan helpen rimpels uit te stellen. Niet alleen is van de granaatappel aangetoond dat het de natuurlijke oxidatie (slijtage) van DNA bestrijdt, ook helpt de granaatappel bij de preventie van hart-en vaatziekten en stress. Je kunt in plaats van de sap drinken, natuurlijk ook de granaatappelpitjes door je ontbijtje gooien. Net zo lekker en gezond!

 

6. Grapefruit

grapefruitDeze citrusvrucht kan helpen bij afvallen, omdat hij ervoor zorgt dat je eerder een vol gevoel hebt. Maar dat doet hij niet alleen. De grapefruit helpt ook bij het verminderen van ‘slechte’ cholesterol en triglyceriden en hij helpt bij het stimuleren van ‘goede’ cholesterol zoals het HDL-cholesterol. Triglyceriden zijn overigens een soort van vetcellen die verwant zijn aan cholesterol.

De beste grapefruits zijn trouwens de diep rode soorten, want studies lieten zien dat deze ook hielpen bij het verminderen van hart- en vaatziektes.

Een waarschuwing: Grapefruit kan slecht zijn in combinatie met bepaalde medicijnen. Het kan er namelijk voor zorgen dat je medicijnen niet meer werken.

Dat waren de 6 anti-agers. Misschien ontbijt je hier allang mee of zet het je aan het denken. Waar bestaat jouw ontbijt uit? Reacties zijn altijd welkom!

Advertenties